25. 10. 2011
ZÁKLADNÍ ŠKOLA
pro žáky se specifickými poruchami chování
Na Zlíchově 19
152 00 Praha 5
V Praze dne 25.10 2011
Věc: Poděkování za spolupráci škole TKD lTF GE-BAEK HOSIN SOOL
Vážení,
dovolte nám, abychom touto cestou poděkovali, za spolupráci při zajištění výuky Taekwon-do pro
žáky naší školy. Velmi děkujeme a oceňujeme osobní nasazení především pana Martina Zámečníka,
ale také ostatních trenérů jeho školy.
Ve školním roce 2010/2011 realizovala škola ve spolupráci s panem Martinem Zámečníkem,
trenérem školy TKD lTF GE-BAEK HOSIN SOOL zařazení bojového umění Taekwon-do do výuky tělesné výchovy. Vřazení Taekwon-do předcházel souhlas rodičů.
Důvody, které nás k této myšlence vedly lze shrnout do následujících bodů:
- Filozofie a zásady Taekwon-do předávané žákům na trénincích plně korespondují se
specifickým zaměřením školy. Škola je výrazně zaměřena na rozvoj a formování sociálních
dovedností, zejména rozvoje zdravého sebevědomí, respektu k ostatním a strategií
zvládání emocionálně náročných situací.
- Žáci jsou vedeni k uvědomování si své fyzické síly, což je předpokladem k tomu, aby si ji
nepotřebovali "dokazovat". Zároveň si žáci jsou vědomi svých dovedností navzájem, což
eliminuje riziko vzniku potyček a šarvátek zaměřených právě na poměřování sil.
- Zvládání jednotlivých prvků a sestav se pozitivně promítá do budování sebedůvěry a
pozitivního obrazu o sobě samém u dětí s nízkým sebevědomím - u těch, které za
běžných okolností stojí na okraji kolektivu, a které jsou vnímány jako outsideři. Cílem je,
aby si děti více věřili. Jen člověk se zdravou sebedůvěrou je odolný proti rizikovému
chování provázejícímu sociálně patologickými jevy.
- Posilování vůle pro překonávání překážek, což se pozitivně promítá do výuky.
- Všestranný rozvoj motorických a koordinačních schopností. Vědomá práce s procesy
napnutí síly, koncentrace a uvolnění spojené s nácvikem správného dýchání.
- Posílení prosociálního chování u žáků s poruchami autistického spektra a to činnostmi,
které jim vyhovujíjí z podstaty poruchy nejvíce - jasně strukturovanými opakujícími se
pohyby, tedy výukou sestav.
Výuka byla od počátku koncipována tak, že bude probíhat ve všech třídách 1. stupně v pravidelném
režimu 1 hodina výuky týdně. Trénink v hodinách byl doplněn o nabídku nepovinné rozvíjející aktivity
v odpoledních hodinách. S radostí konstatujeme, že do odpolední aktivity se zapojilo 20 žáků.
Jako velmi významný moment hodnotíme fakt, že se skupinka žáků zúčastnila 2 soustředění, na
kterých žáci skládali zkoušky. Pro jejich osobnostní rozvoj jsou velmi cenné i zkušenosti s fungováním
mimo známé prostředí, bez rodičů či pedagogů. Tuto zkušenost by bez Taekwon-do neměli možnost
zažít, neboť se jedná o žáky, kteří díky projevům diagnostikované poruchy nejezdí na tábory a
podobné akce.
Po roce implementace Taekwon-do do výuky na 1. stupni můžeme sledovat u žáků následující
výsledky:
- Nebyl zaznamenán jediný incident během výuky Taekwon-do. Nezvýšila se agresivita žáků,
naoapak se vytvořil prostor pro cílené ovtivňování agresivním projevů.
- Snížila se fyzická agresivita žáků během celého vyučování. Žáci si lépe uvědomují dopady
svého chování
-
tedy i fyzické agrese. Nemají potřebu si dokazovat, kdo je silnějšÍ a dovolovat
si na slabší. Během tréninků poznají schopnosti a dovednosti své, ale i ostatních.
- Rodiče i pedagogové pozitivně přijímají možnost všestranného rozvoje svých dětí ve smyslu
uvědomování si následků používání fozické síly.
- Zlepšila se koncentrace a soustředěnost při plnění úkolů v rámci vyučování.
- Účast na kroužku Taekwon-do je pro žáky silnou motivací.
Svým osobním nasazením se pan Zámečník zasadil o to, že již tři koleglyně z učitelského sboru
pravidelně cvičí Taekwon-do a jsou tak vzory pro své žáky.
Závěrem si dovolíme vyjádřit přání, že naše spolupráce bude i nadále tak úspěšná. V příloze
zasíláme ilustrativní foto.
S přátelsloým pozdravem
Mgr. Veroníka Boďová
zástupkyně pro 1. Stupeň
PhDr. Helena Hainová
ředitelka školy
autor: Mgr. Veroníka Boďová